Kibboets op de klei

Kibboets op de klei vertelt de vergeten geschiedenis van een Joodse kibboets in de oude Friese universiteitsstad Franeker. Zo’n negentig Joodse jongeren bereiden zich tussen 1934 en 1941 in Franeker voor op emigratie naar Palestina. Op de kleigrond in Noordwest Friesland gaan ze bij boeren en tuinders in de leer en werken aan hun droom om eens het Joodse land op te bouwen. Het voormalige treinstation aan de Harlingerweg is hun kibboets, daar vormen ze een eigen huishouding met tien tot vijftien zogeheten Palestina-pioniers. Overdag zware arbeid op het land, in de avonduren lessen in de Hebreeuwse taal, de Joodse cultuur en het geloof. Deze opleiding, hachsjara genoemd, duurt twee jaar en levert het gewenste Palestina-certificaat op: een visum voor het Beloofde Land, het huidige Israël.  Ondertussen groeit in Duitsland het anti-semitisme. In de loop van de jaren dertig slaan steeds meer Duitse jongeren op de vlucht voor de nazi’s. Een aantal vindt een veilig heenkomen in Franeker, een tussenstation naar de vrijheid. Als de oorlog uitbreekt verandert alles. We volgen het verhaal van Moritz Schnitzer. Moritz Schnitzer is ondanks zijn jeugdige leeftijd, een man die weet wat hij wil. Hij beschikt over een vooruitziende blik en weet de gevaren die op de loer liggen op waarde te schatten om er vervolgens naar te handelen. Met een gezonde dosis zelfspot en doorzettingsvermogen weet hij in moeilijke omstandigheden te overleven en als hem iets niet aanstaat, laat hij dat duidelijk merken.

Kibboets op de klei is een theatervoorstelling die speelt op meerdere locaties in Franeker en start in theater De Koornbeurs, een voormalige plek waar de NSB bijeen kwam. Vanuit daar wordt het publiek door Moritz meegenomen langs belangrijke historische locaties in Franeker waar het verhaal van de kibboets voelbaar wordt gemaakt voor de toeschouwer.

Samenwerking Friesland College | Artiest-theater D’Drive Friesland College

Wie anders kan dromen van jongeren vertolken dan jongeren zelf, al leven ze generaties later. Stichting Wolf gaat een samenwerking aan met de opleiding artiest-theater van het Friesland College. Ruim 20 acteurs in opleiding zullen een rol vertolken in deze productie. Voor hen een eerste stap in het bereiken van hun droom, net zoals de pioniers destijds hadden. Een theatervoorstelling over dromen van jongeren, gespeeld door jongeren met een droom.

Speeldata

Donderdag 30 maart     20:00 uur (première)  Franeker  (Uitverkocht)

Vrijdag 31 maart.             20:00 uur                      Franeker  (Uitverkocht)

Zaterdag 1 april               20:00 uur                      Franeker  (Uitverkocht)

Woensdag 5 april          20:00 uur                       Franeker  (Uitverkocht)

Donderdag 6 april         20:00 uur                       Franeker  (Verplaatst wegens slecht weer.)

Vrijdag 7 april                 14:30 uur & 20:00 uur  Franeker  (Uitverkocht)

Woensdag 12 april        20:00 uur                        Franeker  (Uitverkocht)

Donderdag 13 april       20:00 uur                        Franeker  (Uitverkocht)

Vrijdag 14 april               13:00 uur & 20:00 uur  Franeker  (Uitverkocht)

Zaterdag 15 april           20:00 uur                        Franeker  (Uitverkocht)

Zondag 16 april              14:30 uur*                       Franeker  (Uitverkocht)

Woensdag 26 april        20:00 uur                        Franeker  (Inhaal voorstelling 6 april. Uitverkocht)

Maandag 1 mei.              20:00 uur                       Franeker  (Uitverkocht)

Dinsdag 2 mei                20:00 uur                       Franeker  (Uitverkocht)

Woensdag  3 mei           20:00 uur                       Franeker  (Uitverkocht)

Donderdag 4 mei          20:15 uur**                     Franeker  (Uitverkocht)

*Speciale datum: op deze dag werd Franeker bevrijd.

**Voorafgaand aan de voorstelling 2 minuten stilte in de foyer.

Prijs per kaart: €21,50

Idee
Auke Zeldenrust

Concept en regie