De dertigjarige Frank de Wilt woont samen met zijn vriendin Marije in Burdaard. Hij speelde in verschillende producties en Iepenloftspullen.

Zo speelde hij de dichter/dominee Piet Paaltjens in de locatievoorstelling Grauwe Hemel in Foudgum en afgelopen december speelde Frank de titelrol in musical Scrooge van Laus Deo in Emmen.

Verder is hij freelance journalist, onder andere, voor Nieuwsblad Noordoost-Friesland en staat hij voor de klas bij Firda in Drachten.

Tryntsje Nauta en Heleen Haijtema maakten deze foto van hem in het kader van Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018. "Een magische tijd waarin heel Fryslân met kunst en cultuur in de weer was."

Frank de Wilt, Acteur

Mariska Fortuin is woonachtig in Leeuwarden.

Als kind was ik altijd aan het zingen en voerde ik toneelstukjes op voor de hele familie.

Door de jaren heen heb ik acteerlessen gevolgd bij oa; De Toneelmeester en Amsterdam musical Acadmy, beide te Amsterdam en heb ik klussen gedaan voor zowel tv als theater. Ook verzorg ik, tussen de bedrijven door, theateressen. Daarnaast volg ik zanglessen bij het Universal Voice Institute (olv Frédérique Sluyterman van Loo).

Inmiddels ben ik aantal jaren werkzaam als actrice bij het Acta theater in Leeuwarden en heb in meerdere producties mogen spelen waaronder; Oorlogswinter, Kibboets op de klei, Heem Hiem Home.

Mariska Fortuin, Acteur

Klaas Zijlstra, Acteur

Klaas Zijlstra komt uit het mooie Akkrum en maakt al 52 jaar deel uit van de wereldbevolking.

In mijn dagelijks leven ben ik werkzaam op het praktijkonderwijs in Leeuwarden. Hier probeer ik de leerlingen enthousiast te maken, om te gaan werken in het groen. Mijn hobby’s zijn hardlopen, wielrennen kijken, skiën en toneelspelen. In Akkrum ben ik betrokken bij de culturele vereniging ’het Dream teater’. Hier heb ik onder andere toneel gespeeld in de plaatselijke bovenzaal van het café tot vorig jaar meegedaan met het groots opgezette openluchtspel ‘de Heksen van Roald Dahl’. En dan nu deze mooie voorstelling in Woudsend, waar u hopelijk van zult genieten.

Lysbeth Welling is ruim 30 jaar werkzaam als actrice bij o.a. Tryater en is werkzaam als theaterdocent en regisseur.
"Oorlog en deze voorstelling zijn voor mij een interessant thema omdat ieder dorp zoveel verhalen kent die verteld moeten worden, zeker in deze tijd."
Theater maken is voor mij belangrijk om mensen een spiegel voor te houden, empathie te laten voelen en soms simpelweg te vermaken. Theater verbindt.

Lysbeth Welling, Acteur

Esmee de Haan (25) woont in Leeuwarden en is sinds kort afgestudeerd aan de opleiding Docent Theater aan NHLStenden. Die is begonnen met productiewerk bij Meeuw Jonge Theatermakers in 2021 en werkt hier vanaf september als productieleider. Daarnaast speelt Esmee in een eigen theatercollectief genaamt NOAHspeelt en regisseert die voorstellingen bij Eijer Producties.

Esmee de Haan, Productieleider

Wolly Prins is al decennia professioneel werkzaam in de theater- en filmwereld. Ze werkt voornamelijk als kostuumontwerper, maar ook als coördinator, decormaker en rekwisieten ontwerper. In het verleden werkte ze veel bij Tryater, de openluchtvoorstelling in Jorwert, De Heeren van het Veen (het openingsspektakel van Sportstad Heerenveen), de muziektheatershow Faderpaard in het WTC en de musical Spamalot van V en V Entertainment. De afgelopen vijf jaar was ze betrokken bij de kerstmusical in Heerenveen. In het verleden heeft ze meerdere projecten met Job gedaan waardoor ze goed op elkaar zijn ingespeeld.

Wolly Prins, Scenografie

Marthe Elzinga is 19 jaar en woont met haar zusje en haar ouders in Gytsjerk. Vanaf haar negende begon ze met het volgen van theaterlessen. Eerst bij Meeuw Jonge Theatermakers en later bij onder andere cultuurlab Het Achterland. Haar liefde voor acteren bleef en dit heeft ze ingezet tijdens een auditie voor D’Drive Artiest Theater in Leeuwarden. Inmiddels zit ze in het derde jaar en heeft ze door stages in o.m. Oorlogswinter, It Bieroproer (gesteund door Tryater) en Under Wetter gespeeld.

Marthe Elzinga, Regie-assistent