Team Kibboets op de klei

Lucette van der Berg

‘Geef me een lied dat ik kan voelen’ is het motto van de veelzijdige zangeres, Lucette van den Berg.

Lucette van den Berg is één van de toonaangevende stemmen van de nieuwe generatie Jiddische zangeressen. Ze heeft opgetreden in theaters, concertzalen en festivals in Europa en Noord-Amerika. Na haar debuut in de Jiddische wereld in 2005 en het uitbrengen van nieuw werk van Beyle Schaechter-Gottesman in 2007, is Lucette begonnen met componeren van nieuw werk. Eerst samen met Alan Bern en later met Mikhoel Felsenbaum en tegenwoordig zelfstandig. Lucette speelde eerder al mee in de voorstelling De Joodse Bruiloft.

Rianne Hogeveen is werkzaam op verschillende vlakken in het professionele theatercircuit in Friesland als projectleider, regisseur en theaterdocent. Zo werkte zij onder andere voor Tryater, Meeuw Jonge Theatermakers, Kultuer Kollektyf en Skoft & Skiep. Daarnaast is Rianne docent bij de opleiding Artiest Theater op het Friesland College, waar ze naast het verzorgen van theaterlessen ook verantwoordelijk is voor de coördinatie. Aan de voorstelling Kibboets op de klei verbindt Rianne zich als productieleider.

Rianne Hogeveen

Wolly Prins

Wolly Prins is al decennia professioneel werkzaam in de theater- en filmwereld. Ze werkt voornamelijk als kostuumontwerper, maar ook als coördinator, decormaker en rekwisieten ontwerper. In het verleden werkte ze veel bij Tryater, de openluchtvoorstelling in Jorwert, De Heeren van het Veen (het openingsspektakel van Sportstad Heerenveen), de muziektheatershow Faderpaard in het WTC en de musical Spamalot van V en V Entertainment. De afgelopen vijf jaar was ze betrokken bij de kerstmusical in Heerenveen. In het verleden heeft ze meerdere projecten met Job gedaan waardoor ze goed op elkaar zijn ingespeeld.

Auke Zeldenrust

Auke Zeldenrust, maakt samen met Job de Roo een selectie uit de tientallen verhalen voor het script van de voorstelling. Bron hiervoor is in eerste instantie zijn gelijknamige boek “Kibboets op de klei”, maar daarachter gaat een groot aantal andere bronnen schuil waarin Auke de geschiedenis van markante Joodse inwoners heeft onderzocht. Als journalist en schrijver heeft hij ervaring in het geven van lezingen en hij is een verteller die zijn onderwerpen met veel hartstocht weet over te brengen. De ‘gaten’ in de verhalen, de mensen waarvan niemand ze nog bij naam kent of dat wat Auke niet in woorden kan vangen, worden in andere disciplines dan de taal onderzocht en verbeeld.

Marthe Elzinga is 18 jaar en woont met haar zusje en haar ouders in Gytsjerk. Vanaf haar negende begon ze met het volgen van theaterlessen. Eerst bij Meeuw Jonge Theatermakers en later bij onder andere cultuurlab Het Achterland. Haar liefde voor acteren bleef en dit heeft ze ingezet tijdens een auditie voor D’Drive Artiest Theater in Leeuwarden. Inmiddels zit ze in het derde jaar en heeft ze door stages in o.m. Oorlogswinter, It Bieroproer (gesteund door Tryater) en Under Wetter gespeeld.

Marthe Elzinga